středa 30. března 2016

Jak si vytvořit minimal wardrobe?


Koncept minimal wardrobe vypadá na první pohled jednoduše, ale už na druhý pohled takový není. Přijde mi jako skládačka s omezeným počtem dílků a všechny ty dílky k sobě musí dokonale pasovat a ladit.
Cílem je, aby šatník vypovídal o vašem stylu, takže moje první rada zní pořádně se zamyslet nad tím, jak si předejte vypadat. Inspiraci hledejte třeba na Pinterestu, kde ji neustále sbírám i já.
Na základě této šatníkové vize si zkuste sepsat nebo vytvořit wishlist, ve kterém budete mít pohromadě, co si chcete koupit na další sezonu. Tím se vyhnete ,,nechtěné“ koupi čehokoli jiného, protože budete mít jasno v tom, na co šetříte. Já jsem si ještě udělala složku s modely, které mě momentálně inspirují.
Vytvořte si pro sebe barevnou paletu. Zamyslete se nad tím, jaké barvy máte rády a které vám opravdu sluší. Z nich vyberte několik, které budou tvořit základ vašeho šatníku. Nejlepší je vybrat pár neutrálních odstínů (černá, béžová, šedá…) a k nim pár ladících barev.


Teď konečně přijde praktická část. Podívejte se na svůj šatník a popřemýšlejte, které kousky opravdu často nosíte a které vám spíš leží ve skříni (i když jsou sebekrásnější).
U každého kousku se zeptejte na několik otázek. Jak často danou věc nosím? Líbí se mi? Sluší mi (barva, střih)? Je v dobrém stavu? Mám ji ráda?
Další možností, která se mi osvědčila, je rozdělit šatník na tři kategorie – ano (kousky, které nosím), ne (ty které půjdou pryč) a možná (tyto kousky jsem si na měsíc dala do velké tašky vedle skříně a zkouším, jestli něco z nich budu během jednoho měsíce potřebovat. Pokud ne, je jejich osud zpečetěn.)
Po takovéto očistě váš šatník může vypadat víceméně stejně, ale také v něm nemusí být skoro nic. Moje skříň teď vypadá o něco méně zaplněně a momentálně v ní převládají košile v odstínech světle modré.
Teď nastává čas na doplnění nutných věcí pomocí pravidla 5 kvalitních kousků za sezonu, o kterých jsem již psala v jednom dřívějším článku. Při nákupu je důležité zaměřit se na věci, které jen tak nevyjdou z módy a jsou dobře ušité z hezkých látek.


Já si také každou sezonu jaksi nevědomky vytvořím uniformu, kterou s jemnými nuancemi nosím pořád dokolečka. Tohle jaro je to košile + jednoduchý jednobarevný svetr + černé kalhoty nebo sukně + oxfordky + hodinky na ruce. Jednoduchý model, ale když mám patero košil a několikery oxfordky, můžu vše střídat dle libosti.
Myslím si, že takový šatník má smysl z pohledu udržitelnosti módy. Nemusíte pak neustále běhat do obchodů, protože dobré věci dlouho vydrží a věřte mi, ušetříte tím spoustu času i peněz. A šatníku taková očista rozhodně neuškodí.

Žádné komentáře:

Okomentovat